Türkiye’de markalar ve AVM’ler koronavirüs salgınına karşı hazır

BMD’nin düzenlediÄŸi Markalı Ä°hracat Zirvesi 2020’de konuÅŸan Hazine ve Maliye Bakan yardımcısı Nureddin Nebati:

 

Türkiye’de markalar ve AVM’ler

koronavirüs salgınına karşı hazır

 

BirleÅŸmiÅŸ Markalar DerneÄŸi’nin düzenlediÄŸi ‘Markalı Ä°hracat Zirvesi 2020’e dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını damga vurdu. Toplantının açılışında konuÅŸan Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı Nureddin Nebati, Türkiye’de markaların ve AVM’lerin olası bir salgın için hazır olduÄŸunu, perakendecilerin elinde de yeterli ürün bulunduÄŸunu bildirdi.

 

Koronavirüs salgını riskine karşı devletin her türlü tedbiri aldığını ve endiÅŸeye gerek olmadığını vurgulayan Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı Nureddin Nebati, “SaÄŸlık Bakanı Fahrettin Koca'nın Türkiye'de ilk koronavirüs vakasının görüldüÄŸünü açıklamasının ardından vatandaÅŸlarımızın bir bölümünde panik havası gözledik. Devletimiz her türlü tedbiri aldı, fazla paniÄŸe ve moralleri bozmaya gerek yok” diye konuÅŸtu. 

Türkiye de perakende sektörünün büyüyüp geliÅŸtiÄŸini ve küresel anlamda önemli adımlar attığını vurgulayan Nebati, ÅŸöyle devam etti:

“Türkiye'deki 3 milyondan fazla iÅŸletmenin 720 bini perakende sektöründe faaliyet gösteriyor. Sektörde 2 milyon 155 bin kiÅŸi çalışıyor. 16 milyon toplam çalışanın yüzde 13,5'i perakendede istihdam ediliyor. Sektörde oluÅŸan ciro 2019'da 850 milyar liraya yaklaÅŸmış durumda. Tüm sektörlerde oluÅŸturduÄŸumuz 7,8 trilyonun aÅŸağı yukarı yüzde 11'ini perakendeciler üretiyor. Sektör, 2020'de geçen yılın üzerine çıkacak. ErtelenmiÅŸ talebin devreye girmesiyle bu yılın 2019'dan daha iyi olacağını düÅŸünüyoruz. Mart’ta koronavirüs kaynaklı telaÅŸ nedeniyle bir miktar düÅŸebilir ancak nisan ayından itibaren ramazan ayı, bayram ve turizm sezonuyla birlikte hızlıca olması gerektiÄŸi yere gelecek. Nisan ve Mayıstan itibaren her alanda toparlanma ve hızlı büyümenin gerçekleÅŸeceÄŸini umuyoruz."

 

SÄ°NAN ÖNCEL: ÖNLEMLER SAYESÄ°NDE KORONAVÄ°RÜS ETKÄ°SÄ°NÄ° ÇOK AZ HÄ°SSETTÄ°K 

BirleÅŸmiÅŸ Markalar DerneÄŸi (BMD) BaÅŸkanı Sinan Öncel de konuÅŸmasında Çin’de baÅŸlayan ve 4 binden fazla can kaybına neden olan koronavirüs salgınının kontrol altına alınamaması durumunda halen Türk markalarının lehine olan durumun tersine dönebileceÄŸini söyledi. Öncel, Ä°talya baÅŸta olmak üzere Avrupa ülkelerinde de hızla yayılan salgın nedeniyle küresel ekonomideki belirsizlik ve daralma riskinin Türkiye’ye de yansıyabileceÄŸini vurguladı.  

Öncel, BMD çatısı altındaki markaların 125 ülkede yaklaşık 5 bin maÄŸazası bulunduÄŸunu hatırlattı. Faaliyet gösterdikleri ülkelerde Türkiye ekonomisinin ‘özel kuvvetleri’ gibi çalışan markaların her yıl Türkiye’ye milyarlarca dolar döviz kazandırdığını anlatan Öncel, ÅŸöyle devam etti:

 

 

“Koronavirüs salgını nedeniyle yeni bir durum ile karşı karşıyayız. Alınan sıkı önlemler sayesinde bugüne kadar virüsün  olumsuz etkilerini çok az hissettik. Yılın ilk iki ayında gıda ve hazır giyim baÅŸta olmak üzere markalı ihracatımızda artış var. Ancak küresel ekonomide büyük bir belirsizliÄŸe neden olan salgının yakın gelecekte kontrol altına alınamama riski bizi endiÅŸelendiriyor. EÄŸer salgın kontrol altına alınamazsa ham madde tedarikinde ve mamul ürün sevkiyatında sıkıntılarla karşı karşıya kalabiliriz. Öte yandan, küresel ekonomilerdeki belirsizlikle birlikte talep daralmasının da markalarımıza olumsuz yansımaları olabileceÄŸini söyleyebilirim. Son 4 yılda sektörümüz çok ciddi sorunlar karşısında baÅŸarılı sınavlar verdi. Ben bu sorunu da en kısa zamanda atlatmayı umut ediyor ve diliyorum.”

 

TURÄ°ZM DARALIRSA MARKALARIMIZIN CÄ°ROLARI OLUMSUZ ETKÄ°LENÄ°R

Sinan Öncel, markaların cirosunda yabancı harcamalarının önemli bir payı bulunduÄŸunu hatırlattı. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre 2019’da Türkiye’de yabancı kartlarla 82 milyar TL’lik alışveriÅŸ yapıldığını bildiren Öncel, “Ülkemizde toplam kartlı harcamaların yaklaşık yüzde 10’unu yabancılar gerçekleÅŸtiriyor. Antalya, Bodrum, Marmaris gibi bazı turizm merkezlerimizde maÄŸaza cirolarının yarıdan fazlasını yabancı harcamaları oluÅŸturuyor. Turizm faaliyetlerinin daralması ve ülkemizi ziyaret eden yabancı sayısının azalması durumunda cirolarda da kayıp yaÅŸamak durumunda kalabiliriz” diye konuÅŸtu.

 

AYD BAÅžKANI ALTAÅž: AVM’LERÄ° DENZENFEKTE EDÄ°YORUZ

AlışveriÅŸ Merkezleri ve Yatırımcıları DerneÄŸi (AYD) BaÅŸkanı Hüseyin  AltaÅŸ ise

 AVM'lerin koronavirüse karşı zamanında ve anında önlemleri almaya baÅŸladığını bildirdi.  SaÄŸlık Bakanlığı'ndan sertifikalı firmalara AVM'leri dezenfekte ettirmeye baÅŸladıklarını dile getiren AltaÅŸ, AVM çalışanları ile ziyaretçilerini de koronavirüs ve önlemlerle ilgili bilgilendirdiklerini anlattı.

                 

Türkiye Ä°hracatçılar Meclisi (TÄ°M) BaÅŸkanı Ä°smail Gülle ÅŸunları söyledi:

"Takdir edersiniz ki katma deÄŸerli ihracatı saÄŸlamanın yolu da markalı ihracat yapmaktan geçiyor. Bu sebeple Türkiye'nin sıra dışı ve deÄŸerli üretim ve ihracata odaklanması gerektiÄŸini her fırsatta ifade ediyoruz. Artık sadece üretmenin yetmediÄŸini bilmemizin yanı sıra Ar-Ge ve inovasyonu önceliklendiren katma deÄŸerli üretim ile küresel ticaret pastasından daha fazla pay kapmanın mümkün olabildiÄŸini kabul etmemiz gerekiyor."

AYDINLATMA METNÄ°
VERÄ° SAHÄ°BÄ° BÄ°LGÄ° TALEP VE BAÅžVURU FORMU
ÇEREZ POLİTİKASI