BMD’nin Hedef Pazarlar Karnesi’nde Rusya 5 üzerinden 3,8 ile zirvede,Suriye ise 1,7 ile son sırada yer aldı

BMD Başkanı Yılmaz Yılmaz Rönesans Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Erman Ilıcak, Bilgi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyesi Prof. Dr. Deniz Ülke Arıboğan ve Koç Üniversitesi İşletme Enstitüsü Yönetici Direktörü Esel Çekin, Rusya başta olmak üzere 21 ülkenin taşıdığı riskleri ve güçlü yanları masaya yatırdılar.
 
Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD), 21 ülke arasında yaptırdığı araştırmada 5 üzerinden 3,8 not alan Rusya, hedef pazarlar endeksinde ilk sırada yer alırken, iki yıl önce markaların yönünü çevirdiği Suriye ise yaşadığı çalkantıların ardından 1,9 not ortalaması ile sonuncu oldu.
 
Mikado Eğitim ve Danışmanlık’ tarafından iki yıllık bir çalışmayla hazırlanan “Hedef Ülkeler Raporu”, söz konusu ülkelerin ekonomik ve siyasal pozisyonları değerlendirip Türkiye’nin Markaları’na yeni bir rota çiziyor. BMD Hedef Ülkeler Raporu tanıtım toplantısına TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, TGSD Başkanı Cem Negrin ile markaların tepe ve üst düzey yöneticileri katıldı. 
 
Açılış konuşmalarının ardından düzenlenen panelde Rönesans Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Erman Ilıcak, Bilgi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyesi Prof. Dr. Deniz Ülke Arıboğan ve Koç Üniversitesi İşletme Enstitüsü Yönetici Direktörü Esel Çekin, Rusya başta olmak üzere 21 ülkenin taşıdığı riskleri ve güçlü yanları masaya yatırdılar.
 
BMD Başkanı Yılmaz Yılmaz, yaptığı konuşmada, harcama alışkanlığı, pazar doygunluğu, nüfus yapısı, ekonomik büyüklük, organize perakendecilik, siyasal risk ve ithalat süreci üzerinden ülkelerin karnelerini çıkardıklarını belirterek, bu kriterlere göre Rusya’nın 3,8 ile birinci, Birleşik Arap Emirlikleri’nin 3,3 ile ikinci, Kazakistan’ın ise 3,1 ile üçüncü sırada yer aldığını söyledi.
 
SİYASAL RİSK ÖNE ÇIKTI
Toplam 21 ülkenin incelendiği raporda 1,7 not ortalaması ile Suriye’nin son sırada yer aldığını bildiren Yılmaz Yılmaz, iki yıl önce hedef ülke olarak değerlendirilen Suriye’nin bugün en sonda yer aldığına dikkat çekerek, ekonomik, politik ve askeri dengelerin bu kadar hızlı değiştiği bir dünyada Türk marklarının her zamankinden çok daha dikkatli olması gerektiğini vurguladı. Yılmaz Yılmaz sözlerini şöyle sürdürdü:
BMD yönetimine geldiğimizde 1370 olan yurtdışındaki mağaza sayımız bugün 2603’e çıktı yani iki katına yakın arttı. Geçtiğimiz iki yılda Türkiye’de de çok hızlı bir şekilde büyüdük. A.C. Nielsen’in perakende endeksine göre sektörümüz 2011’i yüzde 30 büyüyerek kapattı. BMD markaları 2023 hedefine doğru hızla ilerliyor. Diğer taraftan dünya ve Türkiye’nin bulunduğu bölge gerçekten çok hızlı değişiyor. İki yıl önce bölgede ki yatırım önceliklerini konuşurken siyasi risk çok önemli bir kriter değil iken, bu gün belki de en önemli risk unsuru haline geldi. Batımızda yaşlı ve yorgun Avrupa; kuzey ve doğumuzda büyüme potansiyeli olan ancak dünya konjoktüründeki muhtemel değişmeler nedeniyle eskisi kadar güvenli bakamadığımız BDT ülkeleri; güneyimizde ise Arap Baharı ve İran’ın nükleer inadı ile istikrarı sorgulanan Ortadoğu pazarı. Bu denklemi nasıl çözeceğiz? Yaklaşık bir buçuk yıl önce markalarımızın yurt dışı büyümelerinde yol gösterici olmak adına Türkiye’nin ekonomik etki alanı olarak gördüğümüz üç coğrafi bölge ile (Doğu Avrupa, Kuzey Afrika ve Ortadoğu), Rusya ve Türki Cumhuriyetleri içine alan, BMD yurtdışı hedef pazarlar raporunu başlattık. 
 
Rusya: 2008 – 2009’daki krizin etkisi geçiyor. Geçen hafta J.L.L'nin yayınladığı 150 lider uluslararası perakende şirketinin anketinde Moskova; Londra ve Paris’ten sonra en cazip şehir seçildi. Pazar büyümeye devam ediyor. Organize perakende için halen çok büyük potansiyel var.
 
Kazakistan: 20 yıl sonra Asya’nın en önemli teknolojisi ve yatırım merkezlerinden biri olmaya aday. AVM’ler yeni yeni ortaya çıkıyor. Hedef pazarlar içinde 2011’de en fazla yabancı yatırımcıyı çeken ülke oldu. 2030 yılına kadar milli gelirinin 150 milyar dolardan 350 milyar dolara çıkacağı tahmin ediliyor. 2004 – 2009 arasında yüzde 14.6 yıllık bileşik büyüme gerçekleştirdi. Markalarımız için cazip bir pazar. 2014’e kadar hazır giyim sektörünün ortalama yüzde 19 büyümesi bekleniyor.
 
Azerbaycan: Petrol gelirlerinin verdiği güçle, gittikçe daha fazla tüketen bir ülke haline geliyor. Bakü ve Hazar denizine kıyısı olan turizm potansiyeli yüksek bölgelerde tüketim potansiyeli var. Gümrükler çok sorunlu. AVM’ler henüz çok az ama önümüzdeki dönemde yatırımlar artacak ve büyüme potansiyeli sağlayacak.
 
Romanya: 22 milyon nüfusu ile Avrupa topluluğunda 7. sırada. 2009 – 2010’ da ki krizin etkileri geçmek üzere; birçok yeni AVM yolda. Önümüzdeki 3 yıl içinde perakende pazarındaki marka sayısının üç kat artacağı tahmin edilmektedir.
 
B.A.E.: Kişi başına milli gelir 50 bin dolar. Dünyanın bütün markalarını barındırıyor. Ortadoğu ve İran’ın nefes alma, Uzakdoğu ve Avrupa’nın ise cazip turizm merkezi. Dünya’nın en büyük AVM’lerine sahip. Ülke nüfusunun yüzde 30’u haftada en az bir kere alışverişe gidiyor. Tüketici başına harcama günlük 27 dolar. Bu rakam diğer Arap ülkelerinde 3.5 dolar seviyesinde.”

BMD Başkanı Yılmaz Yılmaz, BMD markalarına yeni bir rota çizen çalışmanın, 2023 hedeflerini yakalamak için son derece önemli bir kılavuz niteliği taşıdığını sözlerine ekledi.
 
TİM BAŞKANI BÜYÜKEKŞİ: İHRACATA POZİTİF AYRIMCILIK İSTİYORUZ
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi ise Avrupa’da işlerin hala iyi gitmediğini belirten Büyükekşi, buna rağmen ihracatın artmaya devam ettiğini söyledi. BMart ayında Libya, Etiyopya, Yemen, Bahreyn ve  Mısır’a yapılan ihracatta rekor artış yakalandığını anlatan Büyükekşi, “2023 yılı hedeflerine giderken Irak önemli bir rol oynayacak.  Tüm bunlarla birlikte ileri teknoloji ve markalaşma ihracatta büyük önem taşıyor. O nedenle BMD’nin yaptığı bu çalışmayı dikkat çekici buluyorum. Sektörlerimizin tamamı Rusya’ya hedeflenmiş durumda. Biz ihracata pozitif ayrımcılık istiyoruz. Buna katkı sağlayacağı için de yurtdışı mağazacılığı destekliyoruz” dedi.
 
PROF ARIBOĞAN: ARTIK TİŞÖRT DEĞİL STATÜ SATIN ALIYORUZ
Panelde konuşan Bilgi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyesi Prof. Dr. Deniz Ülke Arıboğan “Bir tişört üzerine marka konulduğunda sosyal statü oluyor. Artık tişört satın almıyorsunuz, sosyal statü satın alıyorsunuz. İşte Türkiye üretim yaparken tüm bunları dikkate almalı” dedi.
 
Artık dünyanın merkezinin Avrupa ve Batı olmadığını merkezin Hindistan ve Çin’e kaydığını anlatan Prof. Arıboğan, şöyle devam etti: “Bugün tek tip bir kapitalizm yok. Rusya’da, Çin’de, Avrupa’da ayrı ayrı kapitalizmler var. Bugün varolan yapı kapitalizmin darboğaza girdiği ve yeni çıkış yolu aradığı noktada ortaya çıktı. 2020 yılı geldiğinde kapitalizm Afrika’ya açılacak. Devlet faktörü bundan böyle çok önemli. Türkiye yeni trende çok kolay ayak uydurdu.”
 
RÖNESANS BAŞKANI ILICAK:RUSYA’DA TÜRKLER’E POZİTİF AYRIMCILIK YAPILIYOR
Herkesin iş planında mutlaka yolun başındaki Rusya’nın olması gerektiğini söyleyen Rönesans Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Erman Ilıcak ise Rusya’da Türkler’e ayrıca pozitif ayrımcılık yapıldığını belirtti. Ilıcak, “Rusya’da bugün 6 tane Türk bankası var. Türkiye ile Rusya arasındaki ikili ilişkilerde çok iyi noktada. Türk girişimcilerde bunları iyi değerlendirdi” dedi. 
 
Erman Ilıcak Nijerya’nın mutlaka hedef pazarlar arasında değerlendirilmesi gerektiğini belirterek, nüfus yoğunluğu ve petrole dayalı geliriyle Türk markaları için önemli fırsatlar taşıdığını ifade etti.
 
DR. ÇEKİN: RUSYA AÇIK ARA ÖNDE
Koç Üniversitesi İşletme Enstitüsü Yönetici Direktörü Esel Çekin de  birinci öncelikli ülkenin Rusya olduğuna ve Rusya’nın açık farkla öne çıktığına dikkat çekti. Çekin, “ Markalar tüketim alışkanlıklarında büyük önem taşıyor. İnsanların tüketim alışkanlıklarını etkiliyor. Birleşik Arap Emirlikleri de dikkat edilmesi gereken ülkelerden biri. Gelişime çok açık. Türk markaları için de çok önemli. Libya, Suriye ve Mısır’da sorunlar hala devam ediyor” dedi.