Ciro artışında cadde mağazaları önde gidiyor, AVM’lerde de toparlanma başladı
Salgın sürecinde anketlerle üyelerinin nabzını tutmaya devam ettiklerini bildiren BMD Başkanı Sinan Öncel:
Ciro artışında cadde mağazaları önde gidiyor, AVM’lerde de toparlanma başladı
Cadde mağazalarında yüzde 81 ve üzerinde ciro elde eden firmaların oranının temmuz ayında yüzde 29’dan yüzde 55’e yükseldiğini anlatan Sinan Öncel, “Caddelerdeki kadar hızlı olmamakla birlikte AVM’lerdeki mağazaların cirolarında da iyileşme var. AVM’lerdeki mağazalarında yüzde 81 ve üzerinde ciroya ulaşan üyelerimizin oranı yüzde 7’den yüzde 38’e çıktı” dedi.
Türkiye’nin önde gelen markalarını çatısı altında bulunduran Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), üyeleri arasında yaptığı anket çalışmaları ile perakende sektörünün nabzını tutmaya devam ediyor. BMD’nin temmuz ayı anketine göre cadde mağazalarının cirolarında hazirana göre hızlı bir artış olurken, AVM mağazalarının cirolarında da toparlanma gözleniyor. Haziranda BMD üyelerinin yüzde 29’u cadde mağazalarında yüzde 81 ve üzeri ciro elde edebilirken bu oran temmuzda yüzde 55’e çıktı. AVM mağazalarında yüzde 81’in üzerinde ciro elde eden BMD üyelerinin oranı ise yüzde 7’den yüzde 38’e ulaştı.
BMD Başkanı Sinan Öncel, temmuz ayı anketini dernek çatısı altında bulunan 416 markadan 300’ünü
bünyesinde barındıran 53’ü hazır giyim, 24’ü ayakkabı olmak üzere toplam 115 üye firmanın katılımı ile gerçekleştirdiklerini bildirdi. Markaların özellikle cadde mağazalarının cirolarında temmuz ayında bayram ve tatilin de etkisi ile önemli artış olduğunu belirten Öncel, şunları söyledi:
“Anketin sonuçlarını 3 ana başlıkta değerlendirebiliriz. Birincisi caddelerde mağazası bulunan üyelerimizin yüzde 37’si haziran ayında cirolarının yüzde 50’nin altında kaldığını beyan ederken bu oran temmuzda yüzde 16’ya geriledi. Cadde mağazalarında yüzde 81 ve üzerinde ciro elde eden üyelerimizin oranı ise yüzde 29’dan yüzde 55’e yükseldi.
AVM’LERDE DE İYİLEŞME VAR ANCAK 3 FİRMADAN BİRİ HÂLÂ YÜZDE 60 CİROYU TUTTURAMADI
İkinci konu AVM’lerdeki mağazaların durumu. Caddelerdeki kadar hızlı olmamakla birlikte AVM’lerdeki mağazaların cirolarında da bir iyileşme var. AVM mağazalarında cironun yüzde 50’nin altında kaldığını belirten üyelerimizin oranı yüzde 57’den yüzde 17’ye indi. AVM’lerdeki mağazalarında yüzde 81 ve üzerinde ciroya ulaşan üyelerimizin oranı ise haziranda yüzde 7’de kalırken temmuz ayında yüzde 38’e ulaştı. Ancak her üç üyemizden birinin AVM’lerdeki mağazalarında hâlâ cironun yüzde 60’ın üzerine çıkamadığının altını çizmem gerekiyor. Burada bir konuya daha dikkat çekmek istiyorum. Biz anketlerimizi bir yıl öncenin cirosu üzerinden oranlıyoruz. Üzerine en az yüzde 12 enflasyon farkını da eklediğimizde olması gereken cironun hayli gerisinde kaldığımızı söyleyebilirim.
TEMMUZ AYINDA E-TİCARETTEKİ ARTIŞ ORANI GERİLEDİ
Ankette e-ticaretteki aylık değişimi de gözlemleyebiliyoruz. Salgın sürecinde çok büyük bir sıçrama yapan e-ticaretin artış oranında temmuzda kısmi bir düşüş dikkat çekiyor. Haziranda e-ticaret cirosunu yüzde 100’ün üzerinde arttırdığını beyan eden üyelerimizin oranının yüzde 69’dan yüzde 53’e gerilediğini görüyoruz.”
YABANCI TURİST GELEMEDİĞİ İÇİN 3 AYDA EN AZ 18 MİLYAR TL KAYBETTİK
Sinan Öncel temmuzdaki toparlanmaya rağmen ciroların istenen düzeye ulaşamamasında yabancı turist sayısındaki dramatik düşüşün de etkisi olduğunu bildirdi. Perakende cirolarında yabancı harcamalarının önemli yeri bulunduğuna dikkat çeken Öncel, şöyle devam etti:
“Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre 2019’da 1 trilyon TL’lik kartlı harcamanın 82 milyar TL’sinin yabancı kartlarla yapıldığını görüyoruz. Akdeniz ve Ege’deki turizm merkezleri ile İstanbul’da turist ağırlıklı çalışan AVM ve mağazalar var. Bu merkezlerdeki mağazalarda cironun yarıdan fazlası yabancıya satışlardan geliyor. Seyahat kısıtlamaları nedeniyle turist gelemediği için perakende cirolarına yabancı katkısı ağır darbe aldı. Özellikle turiste satış yapan mağazalarda çok büyük sıkıntı var. 2019’un ikinci çeyreğinde 20,6 milyar TL olan yabancı kartlarla harcama miktarı bu yılın aynı döneminde 3,6 milyar TL’ye geriledi. 3 ayda 18 milyar TL’lik bir kayıptan söz ediyoruz.”
KİRALAMALARDA KDV VE STOPAJ İNDİRİMİ BÜYÜK BİR AVANTAJ
Sinan Öncel, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de perakendedeki dalgalanmanın bir süre daha devam edeceğini öngördüklerini söyledi. Öncel, perakende sektörü zorlu bir süreçten geçerken kiralamalarda yıl sonuna kadar KDV ve stopaj indiriminin sektör için büyük avantaj olduğunu, giderlerini iyi yöneten firmaların bu dönemi daha rahat atlatacağını sözlerine ekledi.
Grafik -1
Grafik -2
Grafik -3